9.1 Intro

Let’s get ENERGIEKER & SLANKER

Don’t let the weekend become your weak end

Welkom bij de module waarin ik je mee neem in hoe kun je het beste kunt omgaan met etentjes, feestjes, de feestdagen en vakanties.

Kortom hoe val je af buiten de deur?

Ik denk dat we hier allemaal het meeste tegen op zien en dit ook de moeilijkste momenten vinden wanneer we graag willen afvallen. Ik ga je vertellen hoe je dit soort dagen door komt en daarnaast gewoon kunt blijven genieten van al het lekkers dat het leven te bieden heeft.

Dit gevoel herken je vast:
Je bent op een feestje en ziet allerlei lekkere hapjes en drankjes voorbij komen. Er wordt gevraagd of je zin hebt in een stuk taart en je moet dan ook hard je best doen om je in te houden.

Hoe weersta je al die verleidingen?

Laat ik allereerst beginnen met: Een avondje uit eten, een stuk taart eten of ergens een borrel drinken betekent niet dat je gelijk een kilo zwaarder zal worden. Aankomen gebeurt alleen als je structureel te veel eet en drinkt dan je lichaam eigenlijk nodig heeft. Voel jezelf dus niet schuldig als je wat meer hebt gegeten dan dat de planning was. Zoals de quote bovenin al zegt: ‘don’t let the weekend become your weak end’. Het is de kunst om niet te blijven hangen in al het eten en je schuldgevoelens maar om jezelf te herpakken. 

Genieten staat bij mij op stip nummer 1.
We doen dat alleen echt te weinig. We denken namelijk dat we genieten. Maar echt bewust genieten van dat ene hapje of slokje doen we vaak niet waardoor ons onderbewuste wil dat we meer en meer nemen.

Ik zeg altijd maar zo ‘geniet jij van de buikpijn die je hebt wanneer je TE veel gegeten hebt in een all you can eat restaurant? Puur omdat je ‘er voor betaald hebt’? of ‘omdat het zonde is om de rest van de pizza weg te gooien’?

Juist.

In module 3.1 las je meer over jouw energiebehoefte. Om af te vallen eet je ongeveer 500 kcal minder dan je lichaam verbruikt. Dat betekent dus dat wanneer je 1 dag wat meer eet dat je niet aankomt en wat langzamer zult afvallen.

Let op! Op dit moment wil je graag afvallen dus ga nu niet denken ‘mooi ik heb elk weekend 500kcal per dag meer te besteden’. Want nee dat heb je niet, ik heb het echt over 1x in de zoveel tijd en zorg dat je dan echt geniet! Als je dit iedere week gaat doen staat het jouw uiteindelijke doel volledig in de weg en word het moeilijk deze te behalen. Zie afbeelding hieronder.

Genieten kan heel makkelijk binnen jouw caloriebudget. Houd er tijdens de overige maaltijden rekening mee, kies voor maaltijden die goed vullen maar niet te veel calorieën bevatten zodat in de avond de etentjes en feestjes geen moeilijkheden met zich mee brengen.

Ik ga je in de volgende lessen wat tips geven hoe je de momenten voor jezelf gemakkelijker en aangenamer kunt maken buiten de deur zodat jij én kunt genieten én jezelf energiek en fit voelt terwijl je afvalt.

×
×

Winkelmand