7.2 Stress

Give your stress wings and let it fly away!

Stress is een onderwerp waar ik het graag eens met met je over wil hebben. We hebben namelijk dagelijks te maken met stress.

Vaak krijg ik de reactie ‘maar ik heb helemaal geen stress’

Je raad het al, daar wil ik graag even op inhaken. 

Wanneer je aan stress denkt denk je waarschijnlijk aan drukte op je werk, verplichtingen, geld zorgen etc. 

Ik noem dat externe stress. Dat betekent dat er ook interne stress bestaat.
Stress dat van binnen uit komt. 

Waar je dan aan kunt denken:
– Het overslaan van je ontbijt terwijl je wel honger hebt.
– Veel suikerrijk eten
– Producten eten waar je lichaam niet zo goed tegen kan.
– Jezelf dingen verbieden terwijl je er wel zin in hebt.
– Dieten in het algemeen.
– Te weinig slapen
– Sporten
– Verwachtingen van anderen

Ik denk dat je er best een paar herkent?

Waneer je stress hebt maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. Een overschot van dit hormoon kan leiden tot allerlei klachten, inclusief een toename van gewicht. Op zo’n moment is het voor je lichaam niet nodig om voedsel om te zetten naar energie. Het lichaam gebruikt de reserves die het heeft opgeslagen in de spieren en de organen. Helaas geld dat niet voor je vetreserves.

In de module ‘je brein’ las je dat in de oertijd het gevaar doorgaans in hele andere hoeken zat. Zoals een roofdier die ineens op je pad kwam. Cortisol was toen heel praktisch, want het zorgt ervoor dat het je lichaam een seintje geeft dat je op de vlucht moet slaan. Het was een stressreactie van je lichaam om in leven te blijven.

Tegenwoordig komen dit soort situaties niet meer voor maar hebben we wel te maken met langdurige en slopende stresssituaties door onze manier van leven.

Denk bijvoorbeeld aan snoep, chips ed., daar zitten stofjes in die je een fijn gevoel geven. Een gevoel waar je lichaam op zit te wachten na een stress volle dag. Maar een slimme keus om daar voor te kiezen is het niet want het zorgt er niet voor dat je stressniveau zakt maar juist alleen maar verhoogd.

Daarom is het goed om eens na te gaan of je een stress eter bent. 
Beland jij voor je het goed wel wel door hebt, na een drukke/stressvolle dag met een bak chips op de bank omdat je dat verdiend? Dan is dat juist een goed teken om de komende tijd eens je stress niveau te laten zakken.

In studies is gebleken dat er een verband is aangetoond tussen verhoogde cortisol waarden en een hongerig gevoel. Een hunkering naar voedsel met een hoog gehalte aan koolhydraten en/of vetten. En dat lijd tot gewichtstoename. Daarnaast heeft stress enorme invloed op onze hormoonhuishouding.

Stress symptomen

• Continu moe zijn
  • Slaap problemen (en je weet nu hoe belangrijk slaap is)
  • Hoofdpijn
  • Stijve spieren
  • Hoge bloeddruk
  • Eetproblemen

Wat doe je tegen stress?
Ja, het hebben van stress klinkt negatief maar stress is ook nuttig voor je brein. Het zorgt voor energie, focus en het prikkelt je lichaam en geest. Denk aan sporten.

Zolang je hersenen voldoende rust en ruimte krijgen om te herstellen en jij jezelf niets dwingt, is er niets aan de hand.

Hier gaat het alleen vaker mis, wij mensen willen maar door gaan waardoor we onszelf vaak vergeten.

Merk je dat je gestrest bent, dan is het voor je gezondheid op korte en lange termijn het beste om daar iets aan te doen.

Hieronder deel ik mijn favoriete tips die je helpen om stress in je lichaam te verminderen:

Zorg voor voldoende ontspanning. (En nee sorry, tv kijken is geen ontspanning ;)!

– Plan me-time in je agenda
– Mediteer, dit zorgt voor rust. De apps Meditation Moments, Headspace of de VGZ mindfullnescoach zijn fijn in gebruik.
– Praat. Praten helpt enorm goed om je gevoelens te uiten. Vind je dit lastig:
– Schrijf dan van jezelf af. Schrijven werkt net zo goed en helpt vaak om je emoties op een rijtje te krijgen en daarmee zorg je dat je rust in je koppie krijgt en je lichaam minder stress ervaart.
– Zet op een rijtje waar jij echt blij van wordt en waar juist niet
– Neem een magnesium bad/voetenbad en maak daar een ultiem momentje voor jezelf van. Je kunt van het merk Zechsal hele fijne magnesium vlokken bestellen die snel door je lichaam worden opgenomen. Na zo’n bad voel je je meteen een stuk meer ontspannen.
– Probeer niet te lang te piekeren. Noteer bijvoorbeeld iedere dag ’s avond voor je gaat slapen 3 dingen op waar je die dag dankbaar voor bent. Positiviteit helpt altijd!
– Voel jij je hartslag omhoog gaan en/of voel je je opgejaagd? Ga dan even naar de wc en adem 4x diep in en uit. 4 tellen in, 4 tellen vasthouden en 4 tellen uit. Wedden dat je je daarna rustiger voelt.
– Eet gezond. Door zoveel mogelijk gezond en gevarieerd te eten geef je je lichaam de bouwstoffen om te herstellen
– Eet gezonde vetten. Als je teveel cortisol aanmaakt, valt hier vaak veel winst uit te halen.
– Ga naar buiten en beweeg!
– En ja ik zeg het toch nog even: zorg voor een goede nachtrust! Magnesium helpt ook goed bij het inslapen.
– Drink zo min mogelijk koffie. Cafeïne stimuleert de afgifte van het stresshormoon adrenaline in de hersenen. Het zet als het ware je lichaam even op een stress standje. Sommige mensen kunnen hier een hoge ademhaling of hartslag van krijgen of voelen zich opgejaagd. Wat je wel kunt doen voor een stressvrij bakkie: Een lekkere havercappuccino van maken met een snufje zout en collageen poeder. Door deze combinatie zorg je ervoor dat de cafeïne langzaam word opgenomen en je lichaam niet in 1x alle cafeïne op haar bordje krijgt.

Winkelmand