6.1 Smoesjes

Let’s get ENERGIEKER & SLANKER

Blablabla…

‘Ik heb geen zin’
‘Het gaat me toch niet lukken’
‘Ik heb geen tijd’
‘Ik ben moe’
‘Het is onbeleefd om nee te zeggen’
‘Het is nu toch al verpest’
‘Dit is niet het juiste moment’
‘Ik begin morgen wel’
Of de alom bekende: ‘Ik start maandag’

En.. welk smoesje dat hierboven staat kun jij afvinken?

“Succes is a decision. Be stronger than your excuses!”

Herken je jezelf in onderstaand scenario? 

Je hebt met jezelf afgesproken dat je gezonder wilt gaan eten, maar er komt een onverwachts etentje tussen bij een wat minder gezond restaurant. Je brein gaat redenen verzinnen om jezelf een rechtvaardig gevoel te geven als je iets niet wilt doen of om ergens onderuit te komen. In dit geval een etentje. Door een excuus te gebruiken heb je minder schuldgevoel, schaam je je minder en je zegt tegen jezelf dat je niet zo slecht bezig bent, dat je je morgen wel weer herpakt. En vervolgens rol je van het ene smoesje in het andere.

Je bent niet alleen. Heel veel mensen herkennen dit. Alleen jij weet nu hoe je aan deze gedachten komt en waarom je smoesjes verzint ;). Én je weet hoe je het jezelf kunt afleren en een nieuwe gewoonte kunt aanleren.

Het is echt niet erg om een keer lekker wat te eten bij bijvoorbeeld de Mac. Wees jezelf ervan bewust dat je geen geldige reden nodig hebt om uit eten te gaan. Accepteer dat het zo is. Als je constant maar smoesjes verzint weerhoud je jezelf van het bereiken van je doelen.

Ik las eens een deze tekst bij een foto met een kiemende groente:
‘Ook wij zijn een product van de natuur en de drang van ons lichaam om te leven is net zo sterk. Daarom is het zo belangrijk om je lichaam hier goed bij te ondersteunen. Elke dag heb je 3x de kans om je lichaam te voeden met dat wat het nodig heeft’.
En hoe komt die binnen?
Maak jij daar iedere dag gebruik van?

Ik las eens een deze tekst bij een foto met een kiemende groente:

‘Ook wij zijn een product van de natuur en de drang van ons lichaam om te leven is net zo sterk. Daarom is het zo belangrijk om je lichaam hier goed bij te ondersteunen. Elke dag heb je 3x de kans om je lichaam te voeden met dat wat het nodig heeft’.

Het was voor mij echt een eyeopener.
Dus ik ben heel benieuwd hoe deze bij jou binnen komt?
Maak jij iedere dag gebruik van de kans om je lichaam te voeden?

Waarom zouden we smoesjes verzinnen om ons lichaam niet te voorzien van de juiste voedingstoffen. Met de juiste voedingsstoffen word jij de beste versie van jezelf.

Vaak gebruiken we smoesjes uit gemak omdat we ergens geen zin in hebben of wanneer het gemakkelijker is voor onszelf iets niet te hoeven doen.

Als je vanaf nu stil staat bij je eigen gedachten en moeilijkheden kun je ze sneller aanpakken. Houd goed bij hoe je omgaat met stress, verveling, moeheid en verleidingen. Benoem deze gevoelens, ervaar ze. Dat zal niet altijd leuk zijn, maar maakt het uiteindelijk wel makkelijker om ermee om te gaan en om bewuste keuzes te maken. Bewust moeite doen om niet uit reflex te handelen en daardoor te gaan eten.

Het mooie is dat wij mensen dit kunnen. Ieder mens heeft een zelfbewustzijn meegekregen waarmee je kunt nadenken voordat je wat doet. Je kunt ruimte zoeken tussen de gedachten en jouw handelen, je kunt de korte- en langetermijnconsequenties van je eigen handelen inschatten én je kunt je eigen gedrag kiezen. Je hoeft niet te handelen uit gewoonte, je hebt een keuze!

Uiteindelijk kom je dus niet weg met een smoesje. Niet als je wilt afvallen of iets anders wilt veranderen in je leven. Wees je bewust van het feit dat je er echt klaar voor bent om te gaan werken aan de beste versie van jezelf!

Hoe je in de actie modus komt?

Planning is key!
Geen tijd hebben is onzin. Je moet je tijd beter inplannen en indelen. Je moet prioriteiten stellen. Wat vind je belangrijk? Gezond eten. Dus ga je iedere week een weekmenu incl boodschappenlijst maken. Zo houd je de rest van de week weer tijd over voor andere dingen.

Think Positive! 
Als je wilt afvallen denk je vaak aan een dieet en aan alle dingen die je niet meer mag eten. Draai het eens om, denk aan alle dingen die je nog wel mag eten. En vooral, hoe lekker je je gaat voelen wanneer je je lichaam 80% voed met de juiste voedingstoffen en 20% extraatjes eet. Lijf blij! Brein blij!

Go for it!
Van uit stel komt af stel. Als je ergens tegen aan loopt te hikken doe je jezelf geen plezier en val je steeds meer terug in het negatieve. Doe je lijf een plezier en kies voor een gezond leven en wanneer je moet afvallen. Doe het dan!

Let’s be honoust!
Zie de feiten onder ogen, zelfs als ze helemaal niet leuk zijn. Wees eerlijk naar je zelf. Daardoor kun je je leven veranderen. Zullen we afspreken dat we klaar zijn met smoesjes en we daadwerkelijk aan de slag gaan?


Klik hier om naar de oefening ‘smoesjes’ te gaan

×
×

Winkelmand