5.2 Fixed or Growth Mindset

Let’s get ENERGIEKER & SLANKER

Whether you think you can or can't, you're right.

In deze les duiken we dieper in je mindset. Hij lijkt namelijk vastgeroest, maar niets is minder waar. Het heeft alleen een kwestie van tijd en doorsettings vermogen nodig om bepaalde gedachten/overtuigingen/handelingen te doorbreken.

En ik wil deze module dan ook graag beginnen bij deze vraag:
Wat vertel jij jezelf, bewust of onbewust?

Ik had het al even over de negatieve gedachten van jezelf. Want dat is de grootste valkuil van mensen die gewicht willen verliezen. Afvallen moet je leren en doe je vooral met je hoofd. u2028u2028Veel mensen geloven dat verandering onmogelijk of te moeilijk is. En wanneer dat ook voor jou geld betekent dat dat je een fixed mindset hebt in plaats van een growth mindset. In dat geval is het belangrijk dat je eerst je mindset moet veranderen voordat jij het leven van je dromen kunt leven.

Iedereen word met een growth mindset geboren. Weet je nog als kind, dat je in elke situatie kansen, lessen en mogelijkheden zag? Dat je het avontuur aanging en bereid was om uit je comfort zone te stappen?u00a0u2028u2028

Een beetje zoals Pipi Langkous zei:
u201cIk heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!u201d

Een fixed mindset creu00eber je op latere leeftijd door bijvoorbeeld negatieve ervaringen, of kritiek. Je gaat geloven dat persoonlijke groei afhankelijk is van talent, ziet al snel beren op de weg blijft het liefst binnen de gebaande paden.u2028u2028

Je bent het motto van Pipi verloren. Je blijft liever bij het oude vertrouwde.

En dat is precies het probleem met afvallen. Je wil graag in je comfort zone blijvend dus je valt snel weer terug in oude patronen. u2028u2028Je groeit pas als je een stapje buiten je comfort zone doet.

Lees je de zin hierboven goed? Dan zie je heel duidelijk stapje staan. En daarmee wil ik benadrukken dat het belangrijk is om kleine stapjes te nemen richting jouw doel.
Je kunt namelijk ook te grote stappen zetten waardoor je je doel uit het oog verliest. Ik zal het wat uitgebreider uitleggen aan de hand van onderstaande afbeelding.

Comfort zone
Hier voel je je veilig en vertrouwd.

Fear zone
Hier zoek je excuses, heb je weinig zelfvertrouwen en laat je je meeslepen door meningen van anderen.

Learning zone
Hier laat je dingen los waar je niets aan kunt veranderen. Bedenk je dat er altijd een mening van andere is, of je nou rechtsom of linksom gaat. Hier leer je nieuwe dingen en leer je hoe je moet handelen bij de obstakels die je tegen gaat komen.

Growth zone
This is where the magic happens. Hier zet je nieuwe doelen, maak je kleine stappen, vind je manieren die voor jou werken.

Panic zone
Hier wil je niet zijn. In de panic zone overzie je het niet meer, heb je te grote stappen gezet. Daarbij kun je denken aan: ‘koolhydraat arm eten, helemaal geen suiker meer, 4x in de week sporten.

Het is belangrijk om in de Growth Zone te komen en te blijven. Laat de fear zone en de learning zone achter je. Er zullen namelijk altijd obstakels op de weg zijn, altijd meningen zijn van andere mensen. Het is belangrijk datu00a0JIJu00a0jezelf goed voelt in je lijf, dat jij gelukkig bent en je weer energiek en fit voelt.

Wanneer je wilt afvallen wil je al snel resultaat zien, logisch want zo zit ons brein in elkaar. Als je te grote stappen zet kunnen er gedachten op poppen als ‘ik kan dit niet’, ‘afslanken is niet voor mij weg gelegd’ of ‘dit is niets voor mij’. Wie herkent ze niet? Met deze gedachten gooi je snel de handdoek in de ring.u00a0

Probeer je brein vanaf nu te slim af te zijn door het zetten van kleine stappen. Kleine stappen zorgen er dan wel voor dat je doel wat langer op zich laat wachten, maar onderweg bouw je wel nieuwe gewoontes op en veranderd langzaam je mindset op een positieve manier. Hierdoor worden al die nieuwe gewoontes ‘normaal’ en zul je blijvend gewicht verliezen.

Daag jezelf uit met kleine stapjes, net buiten je comfort zone. Daar groei je van, daar blijf je gemotiveerd van, daar ga jij je doelen behalen en voor eens en voor altijd een energiek en slanker leven leiden.

u00a0

Welke te grote stappen heb jij gezet en welke kun je zetten een klein beetje buiten je comfort zone? Laten we naar oefening 10 gaan.

×
×

Winkelmand