4.4 Bloedsuikerspiegel

Let’s get ENERGIEKER & SLANKER

Pieken of dalen.

Je herkent het vast wel, dat je na het eten van een maaltijd een vermoeidheidsdip hebt. Het gevoel dat je wel even een powernapje zou kunnen doen. Of die welbekende 16.00 cup a soup dip?

Dit heeft alles te maken met je bloedsuikerspiegel en die bloedsuikerspiegel die wil je stabiel houden zonder pieken of dalen om je gezondheid op peil te houden en om je fit en energiek te voelen.

Ik ga je in deze module alles leren over de bloedsuikerspiegel.

Bloedsuiker is een ander woord voor glucose.
Dus kortweg is je bloedsuikerspiegel het glucosegehalte in je bloed.

Je lichaam zorgt er op hormonale wijze voor dat deze spiegel stabiel wordt gehouden.

Wanneer je eet, en dan maakt het niet zo zeer uit wat je eet, stijgt de bloedsuikerspiegel. Het lichaam signaleert dit en de alvleesklier produceert insuline om deze stijging te verwerken. Het doel is uiteindelijk om het level van de bloedsuikerspiegel weer op het oude niveau te krijgen.

Je belast als het ware met eten dus de alvleesklier, waardoor er een stress reactie in je lichaam ontstaat. En we weten allemaal, bij stress gaat je lichaam actie ondernemen. Stress gaat altijd voor andere processen in je lichaam, zoals de vertering, de voortplanting en je stofwisseling.

We zien vaak dat er net iets te veel insuline word aangemaakt en daardoor verschijnen er symptomen als moeheid, dufheid, slaperigheid of sneller weer honger of trek.

Insuline zorgt er dus voor dat je bloedsuikerspiegel weer stabiel word maar ook dat de overtollige glucose wordt opgenomen in de vetcellen als het voorraadje in je lever en spieren vol zitten. Als het eenmaal in je vetcellen word opgenomen wordt dit omgezet in vet. We zien dit voornamelijk terug in buikvet, dus die lovehandles komen hier vandaan.

En dat is juist niet wat je wilt.

Daarnaast is het voor je lichaam niet nodig om vet te verbranden als er veel suiker in je bloed zit. Glucose kun je ook wel zien als het goedkope brandstof. Het kost je lichaam heel weinig energie om dit om te zetten in brandstof voor de cellen.

Voorkomen is dus beter dan genezen. Kies daarom voor voedsel met een lage invloed op de bloedsuikerspiegel. Dit noemen we ook wel langzame suikers. Deze langzame suikers geven je een voller gevoel, je bent minder snel moe, je zult makkelijker afvallen en uiteindelijk worden je hormonen daar ook erg blij van want die hoeveel niet extra hard te werken om alles weer terug te brengen naar het normale niveau.

In de voedingsterm spreken we vaak van de Glychemische Index (GI). Hoe hoger de GI waarde hoe meer de bloedsuiker stijgt. Als de bloedsuikerspiegel de dip krijgt, krijg je honger of misschien zelfs wel een vreetkick.

Het is dus belangrijk om producten te eten met een lage GI waarde. En dan zou het natuurlijk super zijn als je alleen maar producten eet met een lage GI waarde.

En tuurlijk lukt dat niet altijd, mij ook niet. Gelukkig kun je er dan wel voor zorgen dat je bloedsuiker niet te veel stijgt door producten met een hoge GI te combineren met een bron van gezonde vetten of eiwitten.

Deze combi zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel gering stijgt door de vertraagde opname van suikers en zo voorkom je dat je een dip krijgt na het eten. 

De reden dat ik jou aanraad om bij iedere maaltijd iets van eiwitten of een bron van gezonde vetten toe te voegen. Zo weet je zeker dat je bloedsuikerspiegel langzaam zal stijgen en het je lichaam niet zoveel moeite kost. Hierdoor ervaar je minder snel een hongergevoel, minder snaaimomenten en/of dipjes. Tevens zorg je hiermee voor minder stress in je systeem.

Een paar voorbeelden:
Zoet fruit combineren met ongezouten/ongebranden noten.
Zoet fruit zorgt voor een flinke piek in je bloedsuiker spiegel. Ik zal nooit zeggen dat je geen fruit mag eten, fruit bevat veel vitamines en mineralen. Mijn tip voor zoet fruit is een combinatie maken met een bron van goede vetten. Zo kun je bijvoorbeeld een lepel 100% pindakaas toevoegen of naast je fruit momentje 4 walnoten te pakken.

Rijstwafel beleggen met avocado en ei.
Een rijstwafel vult totaal niet en zonder beleg zit hij bomvol snelle suikers. Kies je voor een rijstwafel beleg deze dan goed met bijv een avocado en een ei. Wedden dat je lang vol zit.

Brood of crackers beleggen met notenpasta.
Heb je wel eens gemerkt dat je na het eten van een boterham of een cracker tijdens de lunch in de middag snel honger hebt? Ook bij een boterham/cracker is het belangrijk dat je hem goed belegd met producten die voldoende vetten en eiwitten bevatten. Zoals bijvoorbeeld notenpasta, 100% pindakaas (niet te veel) of een avocado en een eitje. Ik zeg altijd: maak taartjes van je cracker en broodjes!

Witte pasta combineren met een avocadosausje
Normale witte pasta is een vorm van koolhydraten die het lichaam om zet in suikers. De voorkeur gaat uit naar volkoren pasta, deze houd de bloedsuikerspiegel veel stabieler. Maar we weten allemaal dat witte pasta op zijn tijd ook erg lekker is. Door het te combineren met een romige avocado saus vult het erg goed. Gelukkig is dit ook super lekker!




Wat ik heel makkelijk vind is om tijdens/na een maaltijd of tussendoortje een gekookt eitje of wat ongezouten/ongebrande noten te eten. Zo kan ik bijvoorbeeld gewoon genieten van een broodje hagelslag maar stijgt mijn bloedsuikerspiegel niet zo snel.

 

×
×

Winkelmand