2.3 Kleine stapjes

Let’s get ENERGIEKER & SLANKER

Step by step, day by day.

In de vorige module heb je jouw doel opgesteld. Echter is dat doel een doel op de lange termijn. Het is lastig om 10 kilo gewichtsverlies binnen een half jaar na te streven, als op de korte termijn steeds verleidingen op de loer liggen.

Omdat je doel verder in de toekomst ligt is het lastig om gemotiveerd te blijven.

Bovendien heb je geen directe invloed op jouw einddoel maar wel op de weg daar naar toe. Het is makkelijker om gemotiveerd te blijven als het doel wordt verdeeld in subdoelen op kortere termijn.

Mijn favoriete quote ever is misschien toch wel deze:
“A little progress each day adds up to big results”

Kleine stappen zetten zorgt ervoor dat het leuk blijft. Elke week een subdoel afvinken werkt ontzettend motiverend. Je blijft jezelf zo uitdagen en ieder behaald doel voelt als een overwinning. Op deze manier blijf je positief en heb je zin om door te pakken. En, nog leuker, zo behaal jij sneller jouw einddoel!

Kleine stappen zetten is dus precies wat wij tijdens dit programma gaan doen. We gaan je einddoel in kleine haalbare subdoelen onder te verdelen

 

Voorbeelden subdoelen

  • Ik ga deze week twee keer naar de sportschool
  • Ik zorg ervoor dat ik iedere dag 30 min. beweeg (en vink dit af)
  • Ik ga deze week 3 maaltijden per dag nemen en geen maaltijden overslaan
  • Ik doe alleen boodschappen met een lijstje en koop niets wat er niet op staat
  • Ik neem de trap naar mijn flat ipv de lift
  • Ik ga op de fiets naar mijn werk
  • Doordeweeks drink ik geen frisdrank en vervang ik dit voor water of thee
  • Ik drink alleen in het weekend alcohol
  • Ik drink tussen elk glas alcohol een glas water
  • Deze week drink ik elke dag 1,5 – 2 liter water
  • Ik ga deze week 2 keer in mijn pauze wandelen
  • Ik zorg dat ik elke dag 2 stuks fruit eet en 250 gram groente

Het is dus slim om je te focussen op het proces naar jouw einddoel toe. Je kunt namelijk invloed uitoefenen op de acties die je onderneemt in je proces. Juist die acties helpen jou naar jouw gewenste resultaat.⠀Dus, vanaf nu ga je focussen op het proces naar jouw einddoel toe en genieten van deze reis.

En vergeet niet: soms moet je een stapje terug doen om er vervolgens weer 2 vooruit te zetten. Een doel behalen gaat met vallen en opstaan. Zie het vallen niet als falen maar juist als een les waarvan je kunt leren. Bekijk en voel goed waarom je bent gevallen, zo kun je dat in de toekomst voorkomen. En zolang jij je doel niet uit het oog verliest, ga jij er komen!

Iedere maandag stellen we samen een nieuw subdoel op. Deze kun je opschrijven bij oefening 4. Download hem hieronder.


Klik hier om oefening 4 te downloaden

×
×

Winkelmand