2.2 SMART doelen stellen

Een doel bepalen is de belangrijkste eerste stap!

In deze module gaan we aan de slag met het bepalen van jouw doel. Ik heb de modules opgebouwd uit zowel tekst als videovorm. Zo kun jij bepalen hoe je het liefst de informatie tot je neemt.

Ik zeg het gewoon nog eens: Een doel bepalen is de eerste belangrijke stap.

Nu denk je jaja tuurlijk, die hoor ik vaker, dat weet ik nu wel. Dat was precies wat ik vroeger dacht. Maar echt geloof me als ik zeg dat je zonder concreet en meetbaar doel ga jij niet lekkerder in je vel gaat zitten en niet die kilo’s kwijt raakt waar je vanaf wilt.

Stel je wilt, net als ik, 10 kilo afvallen en zet dat als doel voor jezelf neer. Wanneer je over en half jaar 5 kilo kwijt bent voelt dit alles behalve een overwinning. Je wilde tenslotte het dubbele kwijt. Je krijgt het gevoel dat dit niet aan jou besteed is en gooit de handdoek in de ring. Lieve vrouw, ik kan je vertellen dat je niet gefaald hebt, verre van! Je bent kilo’s kwijt en hebt enorm je best gedaan wees trots op jezelf op wat je bereikt hebt! De enige kleine fout die je gemaakt hebt is dat je niet 100% duidelijk bent geweest naar jezelf. Je hebt jezelf nooit een concreet, haalbaar en meetbaar doel opgeteld.

Het is dus belangrijk om voor jezelf een doel te bepalen dat haalbaar en concreet is. Hoe je het best een haalbaar doel kunt formuleren is door gebruik te maken van de SMART methode. Je kent hem vast nog van school.
En tja, hij werkt echt.

SMART staat voor:
S. Specifiek
M. Meetbaar
A. Acceptabel
R. Realistisch
T. Tijdgebonden

Ik geef hieronder een uitleg en een voorbeeld van een SMART-doel incl mijn persoonlijke voorbeeld.

Specifiek:
Hoeveel wil je precies afvallen?
Het gaat er hierbij niet om wat je gaat doen om je doel te bereiken, maar wat je exact als eindresultaat wilt bereiken.

Mijn voorbeeld:
Over 6 maanden wil ik 10 kilo kwijt zijn om op een gewicht van 60 kilo uit te komen en daarmee bereik ik een gezond gewicht en BMI.

Meetbaar:
Is het doel meetbaar?
Het is belangrijk dat je doel meetbaar is. Omdat je simpelweg anders niet kunt meten of je je doel daadwerkelijk behaalt hebt. Wanneer je zegt ‘ik wil afvallen’ en je valt slechts een kilo af in 10 weken tijd dan werkt dit niet echt motiverend. Eigenlijk heb je zelf de fout gemaakt, je bent afgevallen maar trots ben je niet. Stel dat je je doel meetbaar maakt, over 25 weken 10 kilo afvallen en je bent in die 25 weken 10 kilo of meer afgevallen dan werkt dit enorm motiverend.

Mijn voorbeeld:
10 kilo is op de weegschaal meetbaar. Daarnaast wil ik dagelijks 2 stuks fruit en min 250 gram groente eten en wil ik 2x per week gaan sporten.

Acceptabel?:
Is het doel acceptabel voor mij?
Past het doel daadwerkelijk bij jou. Weet jij zeker dat dit is wat jij wilt? Het is belangrijk dat je een doel kiest waar jij je goed bij voelt, niet bij wat anderen van jou verwachten.

Mijn voorbeeld:
Mijn doel is acceptabel omdat ik er 6 maanden voor uittrek, ik zorg dat ik met deze afslank methode voldoende voedingsstoffen binnen krijg.

Realistisch:
Is je doel realistisch en haalbaar voor jou?
Zorg ervoor dat je doel niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk is. Als je een te moeilijk, niet behapbaar doel stelt, dan zal de motivatie ook snel verdwijnen en wordt de kans erg klein dat je je doel haalt. Stel je wilt graag 10 kilo afvallen, en je stelt jezelf als doel ‘over 1 maanden wil ik 10 kilo zijn afgevallen’, dan weet je van tevoren al dat dit niet te doen is. Maar als je je doel bijspijkert, en je neemt als doel ‘over 6 maanden wil ik 10 kilo zijn afgevallen’, dan zal je motivatie toenemen omdat je weet dat dit haalbaar is.

Mijn voorbeeld:
Doelen moeten realistisch zijn. Het is bijvoorbeeld niet realistisch om te zeggen dat ik in 2 maanden tijd 10 kilo kwijt wil. 6 maanden is een realistisch doel.

Tijdsgebonden:
Welke tijd geef je jezelf om het doel te behalen?
Een SMART-geformuleerd doel dient altijd tijdgebonden te zijn. Geef een exacte datum aan wanneer je het SMART-doel wilt hebben bereikt. Je kunt ruim de tijd nemen om je SMART-doel te bereiken maar zorg ervoor dat het ook ambitieus blijft.

Mijn voorbeeld:
Door een einddatum te koppelen aan mijn doel zorg ik ervoor dat ik in de actie modus kom en tussendoor kan kijken of ik op de goede weg ben. Ik stelde een 6 maanden doel in om 10 kilo af te vallen op een fijne manier dat bij mij past.

Mijn doel volgens de SMART formule:
Ik wil 10 kilo afvallen om op een gewicht van 60 kilo uit te komen en daarmee bereik ik een gezond gewicht. Ik ga dit doen door gezonder te eten, op mijn calorie inname te letten en 2 keer per week te sporten. Ik wil dit doel behalen in een half jaar tijd.

Prachtig doel, maar dan zijn we er nog niet. We gaan nog even een stapje dieper en daarvoor mag je jouw antwoorden bij de vragen van oefening 1 en 2 erbij pakken. Deze geven namelijk nog duidelijker weer wat jij precies wil bereiken. Want heel leuk die 10 kilo, hoe wil jij je voelen?

Ik geef je een voorbeeld aan de hand van deze 2 vragen bij oefening 1:

Bij de vraag: ‘Je gaat naar bed en er is een wonder gebeurt, wat is er dan veranderd?’.
Kan een antwoord zijn:
‘Ik ben slanker en voel mijzelf fit, energiek en ben blij met wat ik in de spiegel zie’.

Bij de vraag:
‘Wat is de pijn die je nu ervaart en dat jij wilt ‘veranderen’.
Kan een antwoord zijn:
‘Ik ben moe en onzeker, ik kom de dag met weinig energie door en zit niet lekker in mijn lijf’.

Dan is het doel dat we eerder hebben omschreven natuurlijk prachtig maar dekt de lading niet hoe jij je wil voelen eind van de streep. Er ligt vaak veel meer gevoel/kracht/motivatie onder dat getal op de weegschaal. 

Laten we de 2 doelen eens onder elkaar zetten:

Smart doel:
“Ik wil 10 kilo afvallen om op een gewicht van 60 kilo uit te komen en daarmee bereik ik een gezond gewicht. Ik ga dit doen door gezonder te eten, op mijn calorie inname te letten en 2 keer per week te sporten. Ik wil dit doel behalen in een half jaar tijd.”

Doel vanuit gevoel/wens:
“Over 6 maanden ben ik 10 kilo afgevallen, heb ik meer energie en voel ik me fit omdat ik weet hoe ik voeding goed voor mijn lijf kan inzetten en omdat ik regelmatig ga sporten. Daarnaast ben ik trots op wie ik ben, zowel in mijn hoofd als wat ik in de spiegel zie”

Zie je wat ik bedoel?

Vanuit die laatste komt jouw diepste verlangen/gevoel erbij en daardoor is je motivatie behouden des te makkelijker en je doel behalen nog nooit zo duidelijk. Zoals ik eerder al zei gaat het uiteindelijk niet om dat getal in de weegschaal maar hoe jij je gedurende de dag voelt en hoe jij jezelf ziet.

Oefening
Dan is het nu tijd om aan de slag te gaan en jou doel zo concreet en diep mogelijk te omschrijven. Voor deze module mag je oefening SMART-doel erbij pakken.

Winkelmand